|
Förare |
Hund |
Klubb |
Resultat |
|
Ras |
|
|
|
Sofia Olsson |
Skovfarmen´s Brown Nooroo Noname
|
SBKs Halmstadsavd. |
521p, Godkänd
|
Godkänd, 521p
|
Australian kelpie
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Elisabeth Leidehall |
Skovfarmen´s Chocolate Nymeria
|
Borås BK |
506p, Godkänd
|
Godkänd, 506p
|
Australian kelpie
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Katrin Espedalen Bamrud |
Asima vom Sassmicker Hammer
|
Svenska Riesenschnauzerklubben |
463p, Godkänd
|
Godkänd, 463p
|
Riesenschnauzer svart
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Lilian Nilsson |
Woodt Light Carama
|
Göteborg-Mölndals BK |
399p, Ej godkänd
|
Ej godkänd, 399p
|
Beauceron
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Lisa Jones |
Skovfarmen´s Chocolate Nariko
|
Mälarö BK |
394p, Godkänd
|
Godkänd, 394p
|
Australian kelpie
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Andreas Rönnberg |
Kaztuz Duracell
|
Svenska Rottweilerklubben |
371p, Godkänd
|
Godkänd, 371p
|
Rottweiler
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Annika Falkenberg |
Sandskogens Dejmi
|
Lerums BHK |
368p, Ej godkänd
|
Ej godkänd, 368p
|
Australian kelpie
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|
|
Gunilla Waldeman |
Damaianus Zazzy Zadie
|
Laholms BK |
312p, Ej godkänd
|
Ej godkänd, 312p
|
Collie, långhårig
|
|
|
Samarbete/Lek Föremål/Förare |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från föraren.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Samarbete/Lek Föremål/TL |
1. Visar inget eller kortvarigt intresse för föremålet.
|
2. Leker själv, kommer inte tillbaka.
|
3. Leker själv, kommer efter upprepade uppmaningar från TL.
|
4. Leker själv - men kommer tillbaka med tidsfördröjning.
|
5. Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek.
|
Gripa; Ta tag 5 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Ta tag 40 m |
1. Griper ej/nosar på föremålet.
|
2. Griper försiktigt.
|
3. Griper direkt men ej med hela munnen.
|
4. Griper med hela munnen, någon tidsfördröjning.
|
5. Griper direkt med hela munnen.
|
Gripa; Hålla i 5 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Hålla i 40 m |
1. Griper ej.
|
2. Löst bett, tappar taget vid upprepade tillfällen.
|
3. Byter tag upprepade gånger.
|
4. Byter tag vid något tillfälle.
|
5. Fast bett, alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls.
|
Gripa; Slita/dra 5 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Gripa; Slita/dra 40 m |
1. Håller ej.
|
2. Håller, men drar inte emot.
|
3. Växlar mellan att hålla och dra emot.
|
4. Drar emot under huvuddelen av momentet.
|
5. Drar emot under hela momentet.
|
Förföljande |
1. Startar inte eller når inte in i banan.
|
2. Startar men avbryter.
|
3. Startar med hög fart, springer förbi bytet.
|
4. Startar tveksamt, eller håller låg fart, fullföljer.
|
5. Startar med hög fart - målinriktad.
|
Förföljande; Gripande |
1. Nonchalerar föremålet.
|
2. Griper inte, nosar på föremålet.
|
3. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
4. Griper direkt, släpper.
|
5. Griper direkt. Behåller föremålet.
|
Uthållighet |
1. Försöker ej.
|
2. Jobbar mindre än 30 sekunder.
|
3. Jobbar i 30 sekunder.
|
4. Jobbar i 60 sekunder.
|
5. Jobbar i 90 sekunder.
|
Social självsäkerhet |
1. Ängslig/socialt osäker/går ej att hantera.
|
2. Visar social osäkerhet i flera situationer.
|
3. Visar social osäkerhet i enstaka situationer.
|
4. Visar otrivsel/något undvikande i någon situation.
|
5. Är socialt säker i alla situationer.
|
Social nyfikenhet |
1. Undviker, skygg
|
2. Överdrivet nyfiken, påträngande.
|
3. Neutral, låter sig klappas.
|
4. Besvarar när figurant bjuder.
|
5. Normalt nyfiken när anledning finns.
|
Socialt samspel |
1. Svarar ej på lekinviter.
|
2. Svarar svagt.
|
3. Svarar på lek & lekinviter.
|
4. Spelar med, är aktiv.
|
5. Inbjuder passiv figurant.
|
Handlingsförmåga |
1. Försöker inte lösa problemen.
|
2. Försöker endast kortvarigt lösa problemen.
|
3. Löser uppgifter i de flesta situationer.
|
4. Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer.
|
5. Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer.
|
Anpassningsförmåga |
1. Låg intensitet i de flesta testsituationer.
|
2. Hög intensitet i de flesta testsituationer.
|
3. Låg intensitet i några testsituationer.
|
4. Hög intensitet i några testsituationer.
|
5. Anpassar intensiteten i testsituationerna.
|
Koncentration |
1. Okoncentrerad i de flesta testsituationer.
|
2. Viss koncentration - flera långa avbrott - gör annat.
|
3. I huvudsak koncentrerad, men med avbrott i flera situationer.
|
4. Koncentrerad, men med något kort avbrott.
|
5. Obruten koncentration.
|
Avreaktion |
1. Kan ej avreagera.
|
2. Tar för lång tid för avreaktion.
|
3. Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer.
|
4. Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer.
|
5. Avreagerar snabbt i alla situationer.
|
Minnesbilder |
1. Störs av minnesbilder, många undvikande beteenden.
|
2. Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden.
|
3. Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden.
|
4. Visar flera minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
5. Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden.
|
Rädsla |
1. Mycket rädd. Flykt eller passivitet.
|
2. Rädd. Enstaka flykter/flyktstarter.
|
3. Viss rädsla. Undanmanöver - avståndsreglerar.
|
4. I stort orädd. Enstaka avståndsreglering.
|
5. Helt orädd.
|
Aggressivitet |
1. Visar kvarstående aggression.
|
2. Visar stor aggression.
|
3. Visar ingen eller kortvarig aggression.
|
4. Visar liten aggression.
|
5. Visar måttlig aggression.
|
Nyfikenhet |
1. Går inte fram.
|
2. Lång tid med hjälp för att gå fram.
|
3. Går fram med hjälp.
|
4. Går fram utan hjälp, någon tidsfördröjning.
|
5. Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer.
|
Skott |
1. Avviker från platsen.
|
2. Undvikande reaktioner alternativt låsningar, kvar på platsen.
|
3. Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan.
|
4. Kontroll vid flera skott.
|
5. Ingen reaktion, kontroll första skottet.
|
Imponer-/hotbeteenden |
1. Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention.
|
2. Stel kropp morr riktat mot testledaren.
|
3. Stel kropp under hela hanteringen.
|
4. Stelnar till under kort stund, slappnar av.
|
5. Inga imponerbeteenden.
|
|